Audyt UX – to najlepsza inwestycja dla Twojej strony www

książki edukacyjne wspomagające Audyt UX

Jeżeli czytasz ten artykuł to prawdopodobnie znasz poniższy scenariusz. Twoja strona www jest świetnie dopracowana graficznie. Starasz się publikować wartościowe i aktualne treści, zoptymalizowane pod SEO. Działasz w social mediach, przeznaczasz określony i przemyślany budżet na działania marketingowe (banery Google Ads, reklamy FB i Instagramie). Pomimo tego, poczynione kroki nie przynoszą rezultatów. Nawet jeśli obserwujesz ruch na stronie, to nie kończy się on zakupem, rejestracją czy innym zdarzeniem, na którym Ci zależy. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest audyt UX, czyli analiza użyteczności Twojej strony lub aplikacji mobilnej.

Projektant przeprowadzający audyt UX strony www

Audyt UX – czym jest?

Audyt UX to proces, podczas którego dowiesz się, co sprawia, że użytkownicy Twojej strony nie wykonują działań, na których Ci zależy. Po takim audycie poznasz mocne i słabe strony swojego produktu. Dowiesz się dlaczego potencjalni klienci porzucają decyzję o zakupie czy zapisie. Audyt UX nie skupia się na określeniu czy Twój produkt jest wysokiej jakości, tylko szuka przyczyny, dla której użytkownicy nie decydują się na zakup (mimo, że masz pewność co do swojego produktu).

makieta funkcjonalna - audyt UX

Audyt UX pomoże odpowiedzieć na najważniejsze pytania:

  • Jakie trudności napotykają użytkownicy Twojej strony?
  • Jakie są mocne i słabe strony Twojej witryny?
  • W którym momencie następuje proces porzucenia działania/ niepodjęcia decyzji?
  • Jakie zmiany mogłyby zapobiec problemom w konwersji?

Najczęstsze błędy popełniane w UX

  • Brak lub niewłaściwe rozmieszczenie przycisków CTA (Call to Action)
  • Nie intuicyjna nawigacja
  • Chaotyczna struktura serwisu, trudności w przechodzeniu między zakładkami
  • Zbyt dużo informacji
  • Niezrozumiałe treści
  • Trudność w dotarciu do kontaktu, formularza
  • Niejasne informacji o płatnościach, warunkach odstąpienia
  • Brak responsywności
Audyt UX wykonywany z klientem

Jak przeprowadza się audyt UX

Istnieje wiele sposób i tak naprawdę, to jaki zostanie wybrany, zależy od rodzaju strony, zdefiniowanych potrzeb oraz funduszy. Najlepszym scenariuszem jest oczywiście zastosowanie więcej niż jednej metody.

Analiza heurystyczna

To najpopularniejsza i najbardziej uniwersalna metoda. Polega na sprawdzeniu strony pod kątem założonych heurystyk, czyli wskazówek. Do wyboru mamy ich wiele, np. Nielsena, Conella czy Gerhard-Powalsa. Są one do siebie dość zbliżone i opierają się podobnych treściach, takich jak zapobieganie błędom, dbaniem o umiar czy trzymaniem się standardów. Analiza heurystyczna jest najtańszą z metod i najszybszą, jednak dającą subiektywną perspektywę i w dodatku zależną od stopnia wiedzy osoby wykonującej ją.

Dobrze, gdy analiza heurystyczna jest wstępem i pierwszym krokiem do wykonania kolejnych analiz.

Wędrówka poznawcza, czyli spacer poznawczy

W tej metodzie ekspert wciela się w standardowego użytkownika, który znajduje się pierwszy raz na stronie. Stara się przejść wszelkie możliwe scenariusze (kroki) jakie może wybrać potencjalny klient i wychwycić momenty, które mogą być niezrozumiałe i zniechęcające.

Nie jest to losowe klikanie w elementy serwisu, ale przejrzenie wszystkiego, co oferuje dana witryna – od produktów, po sposób zakładania konta, czy formę kontaktu z klientem.

Designer wykonuje audyt UX

Lista kontrolna

To zrobienie checklisty, na podstawie której sprawdzana jest strona czy aplikacja. Lista kontrolna powinna być znacznie dłuższa od założeń heurystycznych, obiektywna i określać zasady na jakich opierać powinna się witryna.

Wywiady, testy z użytkownikami

To bardzo cenna część audytu UX, bo zobaczyć w niej można jak zachowują się użytkownicy, którzy nie są ekspertami.

Użycie danych ilościowych

Dzięki wielu dostępnym narzędziom można zmierzyć ilościowo ruch na stronie, konwersje, odtworzyć ścieżkę jaką pokonuje użytkownik. Najbardziej znane narzędzia to Google Analytics, Hotjar, Kissmetrics i CrazyEgg.

Jakie zmiany po audycie UX

Po audycie UX tworzony jest raport zawierający przede wszystkim rekomendacje, które mają za zadanie dostarczyć nam praktycznych rozwiązań. To również plan działania na przyszłość i propozycja kolejnych kroków. Audyt UX powinien sugerować również, w którą stronę należy podążać przy zmianach strony www.

Audyt UX - tablica sticky notes

Raport powinien być jasno podzielony na na:

  • błędy krytyczne – wymagające  natychmiastowej naprawy
  • błędy średnie – do rozwiązania w następnej kolejności
  • błędy podstawowe – proponowane obszary do zmiany, ale bez większego wpływu na konwersję

Podsumowanie

Audyt UX to czasochłonny proces, wymagający również środków finansowych. To jednak inwestycja na przyszłość – finansowa i Audyt UX dostarczyć powinien solidnych danych, które będą praktyczną wskazówką, w którą stronę należy podążać. Dzięki audytowi uzyskasz bezcenną wiedzę o swoich użytkownikach i ich zachowaniach, a także po prostu zwiększysz zyski.